We wtorek 16.01.2018r. klasa IE liceum uczestniczyła w warsztatach "Ekonomia dla młodych " poświęconych ekonomii społecznej. Spotkanie to prowadziła Anna Łebek-Obrycka z Ośrodka Wspierania Inicjatyw Ekonomi Społecznej w Elblągu.
W czasie zajęć klasa miała okazję stworzyć obraz idealnego przedsiębiorcy i dowiedzieć się, czym jest "przedsiębiorczość społeczna". Główną atrakcją projektu było stworzenie własnych firm, działających na korzyść społeczeństwa! Oto ich nazwy:
-"Śmigiełko"- organizuje przeloty helikopterem nad miastem, jednak posiada też wiele innych ofert związanych z tym sposobem przemieszczania się!
-"Wiewiór"- wynajem domków w lesie! Kto nie chciałby odetchnąć świeżym, leśnym powietrzem?
-"Stamatoma"- chcesz zorganizować wesele? Stypę pogrzebową? A może zwykłą imprezę muzyczną? To przedsiębiorstwo na pewno Ci pomoże!
-"Kawa z pazurem"- kochasz dobra kawę i słodkie kotki? Świetnie się składa! Tutaj na pewno dostaniesz to, czego potrzebujesz i wspomożesz lokalne schronisko!
O tym jak atrakcyjną formą zatrudnienia mogą być podmioty ekonomii społecznej należy podkreślać i prezentować młodemu pokoleniu. Ranga i zalety podmiotów ekonomii społecznej zostały przedstawione i omówione bardzo jasno i ciekawie naszym licealistom.
Wiele osób, które z różnych powodów potrzebują zatrudnienia w niepełnym czasie pracy lub w niestandardowej, elastycznej formule, mogą zatrudnić się w podmiotach ekonomii społecznej i w tym sensie praca ta jest bardzo atrakcyjna.
Istotne znaczenie dla podjęcia zatrudnienia w tego typu podmiotach ma na ogół także odmienna niż w dużych korporacjach kultura pracy. Trzeba też podkreślać, że podmioty ekonomii społecznej nie są tylko wytwórcami i dostarczycielami dóbr, ale także ich odbiorcami i konsumentami. Każdy nowy podmiot ekonomii społecznej poszerza rynek dla jej produktów.
Podmioty ekonomii społecznej odgrywają także istotną rolę w zakresie upowszechniania i wdrażania idei społecznej odpowiedzialności biznesu. Przykładem mogą być różne przedsięwzięcia objęte marką, uczciwego handlu” (fair trade), w których przedsiębiorstwa społeczne z zasady uczestniczą. Przy czym zasady fair trade obejmują całość funkcjonowania przedsiębiorstwa: nie tylko jego relacje z klientami, ale stosunki pracownicze i nastawienie wobec środowiska.
Całe zajęcia trwały półtorej godziny, ale zdecydowanie nie było nawet chwili nudy! To było bardzo ciekawe doświadczenie, które klasa Ie zapamięta na długo!
Oprac.Adrianna Pałkowska Ie
Wiktor Miecznikowski Ie