DOKUMENT
|
PRZYCZYNA WYDANIA
|
UPRAWNIENIA
|
ORGAN WYDAJĄCY
|
PODSTAWA WYDANIA DOKUMENTU
|
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
|
1. Niepełnosprawność:
- uczniowie niesłyszący i słabo słyszący
- uczniowie niewidomi i słabo widzący
- uczniowie z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją
- uczniowie z upośledzeniem umysłowym
- uczniowie z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
- uczniowie z niepełnosprawnością sprzężoną
2. Niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym
|
- specjalna organizacja nauki i metod pracy dostosowana do niepełnosprawności
- możliwość dostosowania warunków zdawania egzaminów zewnętrznych (egzaminu gimnazjalnego i maturalnego)
- otrzymanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego opracowanego przez nauczycieli i specjalistów
- zajęcia rewalidacyjne (dla niepełnosprawnych), resocjalizacyjne (dla niedostosowanych społecznie) oraz socjoterapeutyczne (dla zagrożonych niedostosowaniem)
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna
- możliwość przedłużenia okresu kształcenia
|
poradnie psychologiczno - pedagogiczne
|
- zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza specjalistę
- wniosek rodzica/prawnego opiekuna/ucznia pełnoletniego
|
Orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego
|
Uczniowie, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły
|
- realizacja podstawy programowej w sposób dostosowany do aktualnego stanu zdrowia ucznia
- możliwość realizowania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki na terenie domu lub szkoły
|
poradnie psychologiczno - pedagogiczne
|
- zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza specjalistę
- wniosek rodzica/prawnego opiekuna/ucznia pełnoletniego
|
Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności
|
Uczniowie niepełnosprawni:
- upośledzenie umysłowe
- choroby psychiczne
- zaburzenia głosu, mowy, choroby słuchu
- choroby narządu wzroku
- epilepsja
- choroby układu oddechowego i krążenia
- choroby układu pokarmowego
- choroby układu moczowo – płciowego
- choroby neurologiczne
- inne, w tym schorzenia metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźne i odzwierzęce, zeszpecenia, choroby układu krwiotwórczego
|
- uprawnienia uzależnione od stopnia niepełnosprawności
- legitymacja szkolna uprawniająca do ulg ustawowych przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego i autobusowego
- zaświadczenie dla rodzica/opiekuna uprawniające do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego i autobusowego
- uzyskania pomocy z PFRON oraz DŚR
|
Powiatowe Zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności
|
- zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia
- potwierdzone kserokopie całej dokumentacji medycznej
- wniosek rodzica/prawnego opiekuna
|
Opinia o pierwszeństwie przyjęcia ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej
|
Uczniowie klasy III gimnazjum przewlekle chorzy – wady wzroku (większe niż +3,0D lub -4,0D), nasilone alergie, astma, opieka poradni neurologicznej, kardiologicznej, laryngologicznej, ortopedycznej, endokrynologicznej i inne schorzenia o charakterze przewlekłym ograniczające wybór kierunku dalszego kształcenia
|
- dostosowanie wymagań edukacyjnych do aktualnego stanu zdrowia ucznia
- pierwszeństwo przyjęcia ucznia do szkoły ponadgimnazjalnej zgodnie z ustalenia regulaminu rekrutacji szkoły
|
poradnie psychologiczno - pedagogiczne
|
- zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza specjalistę
- wniosek rodzica/prawnego opiekuna/ucznia pełnoletniego
|
Opinia psychologiczno – pedagogiczna
|
- Uczniowie z trudnościami w nauce
- Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w nauce – dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia
- Uczniowie z trudnościami wychowawczymi
- Uczniowie wybitnie uzdolnieni
- Uczniowie z wadą słuchu lub głęboką dysleksją
- Uczniowie ze schorzeniami niekwalifikującymi się do uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
|
- dostosowanie metod i form pracy, system oceniania ucznia do jego specjalnych potrzeb edukacyjnych
- dostosowanie warunków i form egzaminu zewnętrznego – gimnazjalnego i maturalnego – zgodnie z komunikatem Dyrektora CKE
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki
- zwolnienie ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego
- dostosowanie wymagań edukacyjnych do aktualnego stanu zdrowia ucznia
|
poradnie psychologiczno - pedagogiczne
|
- wniosek rodzica/prawnego opiekuna/ucznia pełnoletniego
- zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza specjalistę w przypadku ubiegania się o opinię ze względu na wadę słuchu lub inne problemy zdrowotne
|